terugblik presentatie bijzondere bloembollen door Willem Zandbergen van JUB Holland

Op woensdagavond 15 maart 2023 heeft onze vereniging in samenwerking met JUB Holland een bijzondere avond georganiseerd over bloembollenteelt en alles wat daarmee verbonden is, die door 20 personen inclusief enkele bestuursleden is bezocht.

Voorafgaand  aan de presentatie van JUB Holland heeft de secretaris van de Afdeling Reggevallei een korte demonstratie gegeven van de nieuwe website van onze vereniging, die te raadplegen is via:

GROEI & BLOEI REGGEVALLEI

De heer Zandbergen is gestart met een video/dia presentatie van het ontstaan van het familiebedrijf.

Inmiddels zijn 5 generaties actief met de teelt , verkoop en veredelen van bloembollen. Het bedrijf bestaat sinds 1910 vanuit Oestgeest en is na diverse verplaatsingen actief vanuit de locatie Noordwijkerhout  en beslaat 35 ha en teelt 30 verschillende soorten tulpen en 15 soorten narcissen en is koninklijk onderscheiden als Hofleverancier en heeft diverse garantie certificaten.

De kernactiviteiten van JUB HOLLAND  zijn divers:

EIGEN KWEKERIJ

JUB HOLLAND is een van de weinige resterende bedrijven die nog steeds zowel als kweker als handelaar en exporteur van bloembollen is. Dit betreft voorjaarsbloeiers, zomerbloeiers en ook biologische bollen.

VEREDELING

Het bedrijf is aangesloten bij de Kwekersvereniging “Remarkble”, met als doelstelling het ontwikkelen van een groot assortiment van kwaliteitstulpen.

RETAIL

Aan tuincentra, importeurs, cadeauwinkels en plantenexporteurs worden diverse verpakte bloembollen voor verkoop aanbevolen.

LANDSCAPE

Aan parkeigenaren, attracties, openbare voorzieningen bij de overheid en aan particulieren worden voor parken, bermen,, rotondes,   tuinen en grasvelden speciale mengsels met kleurstelling geleverd. Ook heeft het bedrijf hiervoor een eigen machine ontworpen waardoor het planten automatisch geregeld is.

Tijdens de presentatie en het tonen van dia beelden met duidelijke uitleg konden vragen gesteld worden.  Hierop gaf de heer Willem Zandbergen een duidelijke uitleg. Ook veel voorbeelden laten zien van combinaties van tulpen en andere bloembollen met vaste planten in borders. Erg interessant.

Ook was een verkooptafel met diverse bloembollen waaronder irissen, narcissen,  dahlia, allium en vele andere bloembollen aanwezig.

Na afloop van de presentatie zijn onder de aanwezigen 5 pakketten bloembollen verloot.

Voor zijn komst en goede presentatie is aan de heer Zandbergen namens onze vereniging een zuivelpakket aangeboden.

Wij kunnen terugzien op een leerzame en bijzondere presentatie en uitleg over de teelt, de veredeling en het planten van bloembollen.  Alle soorten bloembollen zijn gepresenteerd en kort toegelicht. Bovendien zijn tips ontvangen voor de toepassing van de grondsoort, de bezonning,  de beste plek in de tuin en combinatiemogelijkheden van bloembollen met vaste planten.